WANT TO STUDY AT LLU?

en student.JPG

Šis ir vecais LLU portāls. Mūsu jaunā mājas lapa pieejama ŠEIT

Latvijas Lauksaimniecības universitātes fakultātes

 

Sācies sesijas maratons! Kā to izturēt?

29. decembrī Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) studentiem sācies individuālo studiju un pārbaudījumu laiks jeb maratons 4 nedēļu garumā, ko tautas valodā dēvē par sesiju. Vieniem tas ir kārtējais kontrolpunkts, lai pārbaudītu iegūtās zināšanas un turpinātu studijas, bet citiem – pēdējais solis ceļā uz izlaidumu.
Foto: no LLU arhīva

Negulētas naktis, stress, intensīva mācīšanās, Dieva žēlastības lūgšana un kafijas vai citu enerģijas dzērienu dzeršana ir tipiskākās sesijas pazīmes, taču vai tās palīdzēs veiksmīgi sasniegt finiša taisni un sākt jaunu studiju semestri vai pat absolvēt universitāti? Centīsimies noskaidrot, kā vislabāk mācīties, ko ēst un dzert, kādu dienas režīmu ievērot un kādus garīgus spēkus pielūgt, lai sesijas laiks aizritētu bez īpašām raizēm un satraukumiem.

Kā sesijā vislabāk mācīties?

Vieglākais veids ir regulāri mācīties un kārtot pārbaudījumus semestra laikā, lai sesijā, pamatojoties uz kumulatīvo vērtējumu, iegūtu "automātus" un ne eksāmeni, ne ieskaites vairs atsevišķi nebūtu jākārto. Ja nu tomēr kaut kādu apstākļu dēļ tas nav izdevies un nepieciešama intensīva mācīšanās īsā laika periodā, pedagogi iesaka to darīt plānveidīgi.

Katram pilnīgi noteikti ir sava stratēģija, kā vieglāk iemācīties pārbaudes darbam. Cilvēkiem, kam dominē vizuālās uztveres kanāls, vieglāk un priecīgāk būs mācīties, ja apgūstamo vielu pārvērtīsiet zīmētos simboliņos, izmantosiet krāsainus marķierus, flomāsterus, pildspalvas, līmlapiņas. Ja dominē dzirdes jeb audiālais kanāls, tad izdziediet, izteiksmīgi izrunājiet, kādam pārstāstiet mācāmo vielu. Ja esat sajūtu cilvēks jeb kinestētiķis, iespējams, labi nostrādās špikeru vai konspektu rakstīšana – kinestētiķi mēdz atcerēties kustības, ķermeniskās sajūtas un pēc tām atsaukt atmiņā nepieciešamās zināšanas.

Šajā plānā nepieciešams paredzēt laiku atpūtai! Pat ļoti trenētas smadzenes nespēj uztvert informāciju vairāk par pusotru stundu. Šis absolūtas koncentrēšanās laiks katram var būt individuāls, iespējams, kādam tā būs pusstunda. Varbūt vairāk vai mazāk. Uztvertās zināšanas jāļauj apstrādāt smadzeņu daļai – hipotalāmam. Atļaujiet kādu mirkli sev pilnīgi atslēgties no mācībām.

Ieteicams atcerēties teicienu "Atkārtošana – zināšanu māte". Atkārtojiet būtiskāko, ko esat apguvuši! Centieties atsaukt atmiņā iemācīto un pārbaudiet sevi. Lai vieglāk visu apgūtu, nepieciešams veikt arī teksta loģisko analīzi - pasvītrot, zīmēt shēmas, izcelt būtiskāko! Tas palīdz veidoties noturīgākiem neironu ceļiem smadzenēs. Labs paņēmiens ir ar zīmuli pasvītrot pašas būtiskākās teksta daļas, izdarīt atzīmes lapaspušu malās un pēc tam otrajā piegājienā pārskatīt vien atzīmētās vietas, ļaujot atmiņā atsaukt arī pārējo. Ieteicams pārskatīt savas piezīmes pirms gulētiešanas .

Ja nepieciešams divās dienās iegaumēt izlasīto, tad zinātnieki iesaka šādu izlasītā teksta atcerēšanās plānu: pirmais atkārtojums – uzreiz pēc izlasīšanas; otrais atkārtojums – pēc 20 minūtēm pēc pirmā atkārtojuma; trešais atkārtojums – pēc 8 stundām pēc otrā; ceturtais atkārtojums – pēc 24 stundām pēc trešā.

Citi iesaka vairāk uzmanības pievērst kustībām un fiziskajām aktivitātēm. Mācīšanās ir efektīvāka, kad fizisko aktivitāšu iespaidā uzlabojas asinsrite, kas savukārt veicina smadzeņu apasiņošanu un atmiņu. Pat konkrēta teksta atcerēšanās būs vieglāka, ja, to iegaumējot, mēģināsiet staigāt pa istabu.

Atcerieties! Nemācieties pirms paša eksāmena! Augstākais, ko var darīt, – no rīta pārskatīt savus pasvītrojumus konspektos vai grāmatā. Un aizmirst! Ja būsiet iepriekš mācījušies, visas vajadzīgās zināšanas eksāmenā uzpeldēs it kā no tukšuma.

Ko ēst un dzert, gatavojoties eksāmeniem?

Sesijas laikā studenti bieži vien aizraujas ar mācīšanos un pazūd ēšanas režīms, kas, kā norāda LLU Pārtikas Tehnoloģijas fakultātes Uztura katedras docente Ilze Beitāne, ir ļoti slikti. Noteiktā laikā vajag ieturēt brokastis, pusdienas, launagu un vakariņas.

"Organisms konkrētos laikos izjūt bada sajūtu, mēs paēdam, un pēc tam viņš mūs vairāk netraucē, un mēs varam mierīgi strādāt. Bet, ja režīma nav, tad organisms visu laiku kaut ko grib, un tas traucē domāšanai. Turklāt tiklīdz kāda ēdienreize izkrīt, tā sākas našķošanās. Tu ik pa laikam kaut ko ēd un ēd, bet gala rezultātā tu neesi paēdis. Ja ir režīms, organisms zina, kuros laikos viņam tiks piegādāts uzturs, un viņš ir mierīgs un neuztraucas," tā I. Beitāne

Labākās smadzeņu darbības uzlabotājas ir mellenes. Anglijas zinātnieki tās pat nosaukuši par brain berry jeb smadzeņu ogām, tāpēc katram sevi cienošam studentam uztura speciāliste iesaka vasarā pielasīt pilnu saldētavu ar mellenēm, lai pietiktu visam studiju gadam, un katru dienu apēst sauju ogu. Organismam labas ir arī sēklas, rieksti, avokado un pilngraudu produkti. Vislabāk rītu sākt ar vārītu (nevis aplietu) auzu pārslu biezputru. Tā palīdzēs ne tikai smadzenēm, bet arī kuņģis par to būs ļoti pateicīgs. Vēlams uzturā izmantot svaigus vietējos produktus un tādus, kas pēc iespējas mazāk vārīti vai cepti. Tagad moderni dzert ķīmiskos enerģijas dzērienus, bet daudz labāks variants ir ļoti stipra beramā melnā tēja. Tā ir lētāka nekā enerģijas dzērieni, un arī efekts ir labāks. Ja tiek dzerta kārtīgi ievilkusies melnā tēja, acis būs kā pogas un varēs ilgi mācīties. Priekšstats, ka labāk dzert kafiju, lai būtu mundrs, nav īsti pareizs. Tējā ir vairāk kofeīna nekā kafijā!

Tie, kas bez saldumiem nekādi nevar iztikt, var ēst rūgto, melno 90% šokolādi. Būtībā smadzenēm kā barības vielu vajag glikozi, bet cukurs cilvēkus padara gurdenus un miegainus. Cukurs dod īslaicīgu enerģijas uzplūdu, kurš tik pat ātri krītas. Pārlieku lielas cukura devas cilvēku padara pasīvu, tāpēc ar saldumiem ne tikai sesijā, bet arī citā laikā nevajadzētu aizrauties.

"Principā esmu pret nakts mācīšanos, jo tas ir pret organisma režīmu, kas mums ir ieprogrammēts. Pa dienu mēs strādājam, pa nakti – guļam. Bet, ja tomēr jāmācās arī pa nakti, tad ieteiktu ēst kaut ko vieglu. Nevajadzētu cept kartupeļus un ieturēt kārtīgu maltīti. Bet vislabāk būtu kārtīgi izgulēties un ar skaidru galvu iet uz eksāmenu. Tad tu varēsi loģiski domāt, nevis būsi noguris, cauru nakti sēžot pie grāmatām. Bieži vien atbildes eksāmenos ir loģiski izdomājamas, ja vien students ir bijis lekcijās un vismaz ar vienu ausi kaut ko dzirdējis. Studenti ir sēdējuši pa naktīm, mācījušies definīcijas, bet jēgas nekādas. Ja būtu izgulējušies un kārtīgi atpūtušies, atbildes eksāmenā būtu daudz labākas, jo tad cilvēks ir spējīgs domāt," atklāj I. Beitāne.

Vai eksāmenā palīdzēs garīgo spēku pielūgšana?

Paaugstināta stresa un krīzes gadījumos, par kādiem var uzskatīt arī sesijas laiku, pat no vislielākajiem skeptiķiem un Dieva noliedzējiem nākas dzirdēt lūgumus palīdzēt. No studentiem iespējams dzirdēt lūgšanas matemātikas, bioķīmijas un fizikas dieviem, mūžīgajam studentam "Jēkabam Ceriņam" un pat Ziemassvētku vecītim, lai saņemtu eksāmenā sev vēlamo vērtējumu. Šāda pēkšņa pievēršanās iracionālām būtnēm un parādībām bieži vien skaidrojama ar to, ka studenti jūtas bezspēcīgi un vēlas savu lielo atbildības sajūtu novelt uz kāda cita pleciem un paļauties uz to. Te gribas sarūgtināt visus, kas pēkšņi atraduši mierinājumu ticībā augstākajiem spēkiem, jo zinātniski pierādījumi par šādu "lūgšanu" efektivitāti nav atrodami. Bet tomēr...

Ticīgajiem lūgšana sniedz mierinājumu, pārliecību un motivāciju. Kristietībā ir atrodamas lūgšanas, kas veicamas pirms eksāmena, bet Indijas skolās skolotāji saviem audzēkņiem liek pat apmeklēt tempļus, lai lūgtu tur par veiksmīgu eksāmenu nokārtošanu. Skolu administrācija uzskata, ka šādi rituāli palīdzot jauniešiem sasniegt labus rezultātus mācībās. Būtībā šādām aktivitātēm ir nozīme, ja cilvēkam ir spēcīga reliģiskā pārliecība un ticības prakses ir viņa ikdiena.

 

Lai aizraujošs un zināšanām bagāts studiju laiks un sesijas finiša līniju gan studenti, gan mācībspēki sasniedz ar pēc iespējas mazākiem šķēršļiem un uztraukumiem!

 

Izmantotie avoti:

Anda Leiškalne "8 vērtīgi padomi, kā labāk iemācīties eksāmenam" (portāls kasjauns.lv)

Juris Līcis "Kā mācīties pareizi, lai pēc tam atcerētos materiālu" (portāls lifehack.lv)

Intervija ar Ilzi Beitāni žurnālam Plēsums (2014, pavasaris) "Ko ēst, gatavojoties eksāmeniem"

http://www.delfi.lv/news/world/other/deli-skolas-pirms-eksameniem-riko-lugsanas.d?id=1077585#ixzz3NrEbY7N6

Lana Janmere
Publicēts: 04.01.2015 15:32



llu_uznemsana2.jpg

Jaunākā galerija

img

Uzmanību!

 j-pils baneris.JPG